My Followers

Tuesday, June 8, 2010

Fresh dari Ladang

Dah lame terasa nak makan.. tapi tak rajin-rajin nak membuatnyer.. tapi semalam.. semuanya telah terjadi dengan hasil tangan aku jugak!! cayalah.. hehe.. 

Ini, gara-gara melihat entri sis Mimy pasal "Cendawan Gorengan Abg Megat".. siap order ngan sis Mimy cendawan mentah 1/2 kilo dengan harga RM6 jer.. ape lagi, tak buang masa semalam dapat.. semalam jugak aku menggorengnye.. tak sabor-sabor nak balik uma.. 

jom tengok hasil jadiannyer..

Cendawan Goreng Rangup.. kruk! kruk!


Meh aku bagi close up lebih siket.. hehe

Terbaik!!! thumbs up^^

Mesti korang nak tau resipi kan? aku jarang sukat tepung-tepung nih.. biasanya aku menggunakan konsep agak-agak.. ikut suka aku nak letak banyak mana.. tapi demi korang, aku bagi la resipinya yer.. 

Cendawan Goreng Rangup.. kruk! kruk!

Bahan-bahan:
500g Cendawan Putih
1/2 cwn Tepung beras
1/4 cwn Tepung jagung
Garam
Lada hitam (kalau suka)
Air masak

Cara membuatnya:
1.  Campurkan tepung beras dan tepung jagung, gaulkan sebati. 
2.  Kemudian, tuangkan air masak ke dalam adunan tepung tu dan gaul rata sehingga likat.
3.  Air jangan terlalu banyak yer, nanti cair sangat batter tu tak salut kat cendawan.
3.  Lepas tu, isi garam dan lada hitam secukup rasa.
4.  Kemudian goreng cendawan yang telah dicelup batter tepung tu ke dalam minyak yang panas sehingga garing kekuningan.
5.  Siap untuk dihidangkan. Yummy!


*Selamat mencuba^^

4 comments:

liyana said...

lapa perut aku weh pagi2 nengok gmbr cendawan goreng lak ni..hehe

Mimy Hamid said...

yummy...

RedLife2Love said...

liyana: hehe..sangat menyelerakan! aku tgh wat entri ni pn teringat-ingat cendawan kat umah.. =P

RedLife2Love said...

kak mimy: so yummmy!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...